Wat motiveert medewerkers?

7 september 2017
Categorie: Opinie

Managers die denken dat targets medewerkers motiveren, hebben het mis. Uit onderzoek blijkt dat targets niet leiden tot betere maar eerder tot slechtere resultaten. Wanneer we een target gebruiken dan leidt dit tot een ‘zesjes’ cultuur als de norm te laag is (wat meestal het geval is !). Of we dagen mensen uit hun vindingrijkheid te gebruiken om te sjoemelen met cijfers.

banner_motivatie-medewerkers

Vaak betekent een target halen: bedriegen, verdraaien en ‘winnen’ ten koste van anderen die ‘verliezen’. Ook leidt het werken met een target tot een plafond in prestatieverbetering. Immers een target halen (bijvoorbeeld ‘zoveel dossiers onderhanden’) is goed genoeg. Maar dit zegt helemaal niets over de manier waarop de prestatie wordt geleverd. Erger nog: het voorkomt dat teams beter worden in het werk!

Wat motiveert medewerkers wel? Resultaten motiveren medewerkers. Uit een ander onderzoek (zie video Dan Pink) blijkt dat de motivatie van medewerkers in (dienstverlenende) organisaties draait om drie principes:

– een verlangen naar zelfsturing (autonomie)
– een verlangen om beter te worden in het ‘werk’ (meesterschap)
– een bijdrage willen leveren aan een hoger doel (zingeving)

De systeemaanpak werkt beter dan commanderen en controleren

De beste manier om medewerkers te motiveren ontstaat wanneer managers medewerkers gaan helpen prestaties te verbeteren en werk beter te organiseren. Dit begint met vragen als: “Hoe kan ik (manager) jou (medewerker) helpen om je werk eenvoudiger te doen? Wat kunnen we samen doen om de gevraagde prestatie beter te leveren?”

Als medewerkers daarnaast metingen kunnen relateren aan het doel van het werk en ze vrijheid hebben werkmethoden zelf aan te passen aan wat klanten vragen -uitgangspunten van de systeemaanpak- raken ze betrokken bij hun werk en worden ze (weer) enthousiast. Het veranderen van deze condities in het systeem brengt mensen in beweging. Het geeft iedereen een aandeel in het succes van de organisatie. De gewenste ‘cultuurverandering’ wordt direct in de praktijk gebracht en krijgt de organisatie er gratis bij.

Resultaten motiveren medewerkers

In de praktijk blijkt dat resultaatverbetering de beste motivator is voor mensen. Logisch toch, want iedereen speelt het liefst in een ‘winning’ team. Wij helpen service organisaties dit doel te bereiken met de systeemaanpak.

Benieuwd wat we voor u kunnen betekenen? Bel of mail ons, we komen graag een keer langs.
Harry Welch 06 – 515 414 24
Mail: info@servicecompany.nl

Harry Welch

Harry Welch

Reorganiseren en het verbeteren van bedrijfsprestaties met de systeemaanpak is mijn specialiteit. Je kunt mensen namelijk niet dwingen om iets te leren of te veranderen. Je kunt ze echter wel prikkelen om zichzelf en het team beter te maken.
Lees verder >
Harry Welch

Latest posts by Harry Welch (bekijk alle berichten)

SC op Twitter