Praktijkcase: excellent presteren

2 september 2014
Categorie: Nieuws

Dit praktijkvoorbeeld gaat over hele ‘gewone mensen’ die elke dag bijzondere dingen doen. Vandaag ben ik bij de maandelijkse teamdag van het verhuisteam van Het Gooi en Omstreken. Management en team hebben door de introductie van een nieuwe werkwijze met de systeemaanpak tijd vrijgemaakt om naast de urgentie van de dagelijkse waan, te werken aan belangrijke zaken: structureel leren en verbeteren.

duimen omhoog shutterstock_55931275

We zijn trots op wat we elke dag weten te bereiken.

Op teamdagen worden de gerealiseerde verbeteringen gepresenteerd, besproken en van feedback voorzien zodat ze kunnen worden doorontwikkeld. De presentaties gaan over allerlei zaken die het dagelijkse werk van  medewerkers verbeteren en vereenvoudigen. De bedoeling: we willen een excellent verhuisteam zijn door huurders beter te helpen én kosten aantoonbaar te reduceren.

Vandaag staat het werken met de Toyota-Kata, de introductie van een nieuwe teamagenda, de standaardisering en automatisering van uitgaande brieven, het opschonen van het digitale archief, de verbeterde inrichting van werkplekken en sturing en rapportages op het programma.

Team Gooi en OmstrekenRapportages tonen aan dat de verbeteringen resultaat opleveren. Het zijn cijfers om van te smullen: ronduit indrukwekkend. En alleen resultaten motiveren! Maar wat de prestaties echt bijzonder maakt is de manier waarop ze worden gerealiseerd.

Het verhuisteam van woningcorporatie Het Gooi en Omstreken slaagt erin, om aantoonbaar te versnellen, te leren en te verbeteren. Na een reorganisatie waarin het team is gehalveerd!

We hebben al zoveel dingen veranderd dat we er een boek over kunnen schrijven.

Het verhuisteam is hard op weg naar de ere-divisie van corporatieland. Over de manier waarop ze dit realiseren hebben we ook in eerdere blogs geschreven. Nadat in CHECK bergen verspilling zijn ontdekt, zijn management en team in PLAN begonnen met de ontwikkeling van een compleet nieuwe werkwijze. In DO is de nieuwe werkwijze ingevoerd en wordt deze stap voor stap verder geoptimaliseerd. Inmiddels is er dagelijks real-time inzicht in de workload en prestaties van team en medewerkers. Hieronder zien we een fragment van de mail met maandelijkse prestatiemetingen:

Hoi collega’s,

Bijgevoegd de nieuwe update van de capability charts. De afgelopen twee maanden zijn de resultaten zeer goed. Voor de A/B-woningen is de gemiddelde leegstand bijna het laagst ooit (gemeten vanaf begin 2009). Alleen in het derde kwartaal van 2010 en in het eerste kwartaal van 2012 was het nog iets lager. Het percentage aaneengesloten verhuurd gaat richting de 50 procent! En voor de C-woningen zijn de laatste maanden echt de beste ooit. Een halvering ten opzichte van voorgaande jaren en ten opzichte van 2009 is de gemiddelde leegstand zelfs nog maar een derde.

Kortom: goed werk en ga zo door! We beginnen nu pas een beetje op stoom te komen dus de resultaten zullen ongetwijfeld nog beter worden.

Schermafbeelding 2014-08-29 om 21.11.52

Mijn betrokkenheid wordt in DO minder. Ook ik werk vraaggestuurd en ze doen het prima zonder mij 🙂 Dus volg ik het team op meer afstand. Wat mij vanaf deze positie beter opvalt is de professionele openheid waarmee ze dingen die ‘beter kunnen’ signaleren en bespreken. Ik zie de snelle ontwikkeling die management, team en medewerkers, die veel ruimte voor eigen initiatief krijgen, doormaken. En een collectieve focus om creatief te blijven zoeken naar nieuwe wegen om te versnellen en te vereenvoudigen.

Klanten uit de regio komen bij ons, we hebben tijd om ze in 1 x goed te helpen

Omdat andere corporaties kunnen profiteren van de kennis die is opgedaan wordt er op dit moment gewerkt aan een reisverslag van de afgelopen twee jaar. Daarover een volgende keer meer. Het team kan nog leren om minder introvert of ‘vals bescheiden’ te zijn. Dit kunnen ze bereiken door de opgedane kennis en kunde te delen met anderen. Ik hoop dat deze blogs hiervoor een eerste aanzet zijn. De sector is hard op weg om zich uit de zelf gemaakte kuil te werken. Wellicht kunnen collega corporaties die geïnteresseerd zijn in een geslaagd praktijkvoorbeeld van operational excellence of Lean voortaan, in plaats van een rondleiding bij Scania, een bezoek brengen aan de kanjers van Het Gooi en Omstreken. Ik kan het iedereen van harte aanbevelen 🙂

Wat vind jij hiervan?

Wij denken dat uitwisseling van best-practice ervaringen voor alle partijen winst oplevert. Daarom stimuleren wij onze klanten om ervaringen, kennis en kunde te delen. Ken je ook praktijkvoorbeelden die werken? Of heb je eigen ervaringen die je wilt delen. Laat het ons weten, we helpen je graag.

7 Reacties

Aad Hoek

1 september 2014 at 1:22 pm

Mooie resultaten en een sterk verhaal, complimenten voor het team en jou, Harry.

Harry Welch

1 september 2014 at 4:09 pm

Hai Aad,
Bedankt voor dit compliment, ik geef het door. En je bent van harte welkom om zelf te komen kijken of ik niet heb overdreven 🙂

Andre de Langen

3 september 2014 at 9:45 am

Top verhaal Harry, op naar Het Kampioenschap..

Hilde van deutekom

3 september 2014 at 10:24 am

Geweldig Harry, vandaag staat op de verhuringenlijst 16!!

Walter Roest

3 september 2014 at 11:52 am

Als onderdeel van dit “superteam” wil ik me graag aansluiten bij dit succes verhaal.
Het is een prestatie waar wij nog wel eens makkelijk over denken, maar steeds meer komt ook bij mij het gevoel dat we iets bijzonders neer zetten en ben ik er trots op om hier deel van uit te maken.
Ik ben zeker bereid om andere collega`s in de sector te vertellen over deze werkwijze.

Jolanda van Wieren

9 september 2014 at 9:47 am

Motiverend stuk om op dit pad verder te blijven gaan. Het werkt! Bedankt Harry.

Harry Welch

9 september 2014 at 5:30 pm

Vandaag kreeg ik een vraag van een team dat graag wil komen kijken. Uitwisselen van best-practise is leuk om te doen en loont voor alle partijen 🙂

SC op Twitter