Leiding geven aan verandering

30 mei 2016
Categorie: Inspiratie

Managers die denken dat het geven van de juiste instructies helpt om verandering te realiseren en medewerkers te motiveren, hebben het mis. Ga er als leider maar van uit dat je onvoldoende kennis en informatie hebt om op detail niveau te weten wat de juiste keuzes zijn. Uit onderzoek blijkt dat commanderen en controleren niet leidt tot betere maar eerder tot slechtere resultaten. Het blind opvolgen van orders brengt geen duurzame verandering tot stand. Het leidt tot een ‘zesjes’ cultuur, catastrofes óf tot gesjoemel met cijfers.

boze baas shutterstock_96277769

Wat werkt beter? Wanneer leiders in plaats van commando ’s geven en oplossingen aandragen, leren hoe ze de juiste vragen kunnen stellen aan medewerkers, is dit het begin van een grote verandering. Wanneer ze vragen stellen die gericht zijn op de realisatie van het gezamenlijke doel, worden medewerkers aangespoord om de eigen capaciteiten te benutten. Door zelf antwoorden op lastige problemen te verzinnen worden ze eigenaar en het leveren van een zinvolle bijdrage motiveert medewerkers. Voormalig duikboot kapitein David Marquet vertelt in onderstaande video heel pakkend hoe we dat ook in organisaties voor elkaar kunnen krijgen.

De juiste vragen stellen

De beste manier om medewerkers te motiveren ontstaat wanneer managers medewerkers de gelegenheid geven om de prestaties te verbeteren door het werk beter te organiseren. Dit begint met vragen als: “Hoe heeft deze stap ons geholpen om het werk slimmer, beter, eenvoudiger te doen? Wat was vooraf je verwachting van het zetten van deze stap? Wat gebeurde er werkelijk? Wat heb je hiervan geleerd? Wat is de volgende stap die nodig is om nog beter te worden?  Uit welke informatie blijkt dat dit de beste beslissing is?”

Als medewerkers de vrijheid hebben werkmethoden zelf aan te passen aan wat klanten vragen -uitgangspunt van de systeemaanpak- raken ze meer betrokken bij het werk. Het veranderen van deze condities in het systeem brengt mensen in beweging. Het geeft iedereen een aandeel in het succes van de organisatie. De gewenste ‘cultuurverandering’ wordt direct in de praktijk gebracht en krijgt de organisatie er gratis bij.

Resultaten motiveren medewerkers

bouwen plan maken Shutterstock96803500In de praktijk blijkt dat samen werken aan resultaatverbetering de beste motivatie is voor mensen. Logisch toch, want iedereen speelt het liefst in een ‘winning’ team. Wij helpen service organisaties dit doel te bereiken met de systeemaanpak. Medewerkers hebben structureel tijd vrij om het werk beter te laten werken.

Benieuwd wat we voor u kunnen betekenen? Bel of mail ons, we komen graag een keer langs.
Harry Welch 06 – 515 414 24
Mail: info@servicecompany.nl

2 Reacties

wim nipius

9 juni 2016 at 6:38 am

Geniet elke keer van je zinvolle gedachtes!

    Harry Welch

    9 juni 2016 at 9:45 pm

    Hartelijk dank Wim,
    Dat beschouw ik als een groot compliment

SC op Twitter